Kryminologiczne aspekty mowy nienawiści

Kampania #NajpierwGłowaPotemMowa realizowana od 17 do 21 marca ma na celu zwiększenie świadomości na temat mowy nienawiści i konsekwencji jej stosowania.

Skąd się bierze mowa nienawiści?

Mowa nienawiści często wynika ze stereotypów, uprzedzeń, nietolerancji i chęci wykluczenia osób, które różnią się od większości. Dotyczy to różnych grup, takich jak osoby o określonej narodowości, religii, orientacji seksualnej, niepełnosprawności czy poglądach politycznych. Takie przestępstwa mogą przybierać formę przemocy fizycznej, werbalnej lub symbolicznej. Prawie połowa z nich dzieje się w internecie, głównie w postaci mowy nienawiści. Sprawcy często zamieszczają ekstremistyczne treści w sieci, grożą innym, niszczą mienie lub propagują skrajne poglądy podczas wydarzeń publicznych.

Kim są sprawcy?

Statystyki pokazują, że większość sprawców to mężczyźni (94%), a przestępstwa te popełniają osoby w różnych przedziałach wiekowych, choć po 50. roku życia odsetek sprawców znacznie spada. Zaskakująco duży udział wśród sprawców mają także nieletni, co może świadczyć o tym, że młodsze osoby są bardziej podatne na wpływ ideologii.

Zwalczanie przestępstw z nienawiści jest bardzo ważne, ponieważ zagrażają one pokojowemu życiu społecznemu. Zgodnie z tzw. piramidą nienawiści Allporta, takie przestępstwa mogą prowadzić do zaostrzenia konfliktów społecznych, a w skrajnych przypadkach nawet do pogromów czy czystek etnicznych.

Kampania #NajpierwGłowaPotemMowa jest realizowana w Polsce i we Włoszech: w Polsce przez Stowarzyszenie DROGA, Federacja Organizacji Socjalnych Województwa Warmińsko-Mazurskiego FOSa, Stowarzyszenie Kobieta na PLUS, NEVER AGAIN Association – Stowarzyszenie NIGDY WIĘCEJ oraz Komenda Wojewódzka Policji w Olsztynie, a we Włoszech przez spółdzielnię socjalną Labins. Organizacja wspierająca kampanię – Olsztyński Telefon Zaufania.

Kampania została dofinansowana ze środków UE z programu Erasmus Plus w ramach projektu „Upskilling organisational potential of stakeholders in providing grassroots services to victims of hate crimes”.

Treści kampanii nie reprezentują stanowiska UE.